vrijdag 1 juni 2012

Waar zijn de veertigers?

Ik ben geen piepjong kipje meer. In Saudi-Arabië, waar vrouwen gemiddeld rond hun twintigste trouwen en kinderen krijgen, is het leeftijdsverschil met andere moeders op het schoolplein overduidelijk. Ondanks de hoofddoeken, die veel rimpelloze gezichtjes een ouwelijke aanblik geven.

Ook op de redactie van mijn krant ligt de gemiddelde leeftijd van de journalisten onder de 30 jaar. Kom daar nog maar eens om op een Nederlandse redactie. Ik vind het een bizarre ervaring.

Wáár zijn de veertigers in dit land? Ik ontmoet ze maar heel sporadisch. Ja, onder de westerlingen, dat wel. Maar niet vaak tussen de locals. Weinig verbazingwekkend ook, in een land waar de bevolking gemiddeld maar 25,3 jaar oud is. In Nederland zijn we gemiddeld 41,1 jaar oud. Gelukkig vind ik een Sensation White feestje hier heel vermakelijk en kan ik best meeleven met de probleempjes van ongetrouwde eind-twintigers die nog steeds thuis wonen.

Dankzij hen pept Let's Go, de nieuwe van Calvin Harris, me sinds kort op om naar de gym te gaan. En alhoewel ik geen enkele ambitie heb er zelf ooit mee te spelen, weet ik best waar een PS3 voor dient. Ik snap wat brb, ikr, snm en wtf betekenen in een chat-conversatie, maar ik weiger 'lol' of 'rofl' te schrijven in plaats van gewoon hahaha. Zeggen al deze afko's je niks - en ben je dus van de generatie die wel eens het woord 'afko's' gebruikt - zoek het dan maar op via Urban Dictionary. Ook voor al je vragen over ronduit smerige slangwoorden, mocht je die hebben.

Zó stokoud voel ik me kortom nog helemaal niet. Dus, als ik een dagcrème koop, hoeft die lul-van-een-verkoper geen add-on sales te verwachten als hij er een serum naast zet tegen extreme rimpelvorming rond de ogen. En bedankt.

3 opmerkingen:

  1. Heerlijk om je blog te lezen, de mogelijkheid zit erin dat ook wij naar SA komen. In ieder geval naar Dubai begin volgend jaar. Ik heb nu een redelijk beeld gekregen van het leven als expat in SA, thxs!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk, Lydia, dank voor je reactie. Hoe kwam je hier terecht, ben ik benieuwd? Veel plezier in Dubai alvast.

      Verwijderen
  2. Thanks for al je info. Ik heb er veel aan.
    Grts christine lohman. Zit zelf nu 8 dagen op Corfu. Genieten. Geen zon helaas maar regen en frisjes. De zon is in je voordeel. Waar wonen jullie nu dan weer in Holland? Spreek je,.:)

    BeantwoordenVerwijderen