woensdag 16 mei 2012

Gezond bezig

Het aantal mensen met overgewicht is in deze regio erg groot. Vooral voor vrouwen is het lastig om overgewicht te bestrijden met sport.

Vrouwen mogen niet in het openbaar sporten. Het is zelfs niet mogelijk om een afdeling voor vrouwen te openen binnen een fitness centrum. De instantie die daarvoor een vergunning moet afgeven, verleent die alleen aan centra voor mannen. Lees er meer over in dit uitstekende artikel.

In Nederland bewoog ik veel, zonder dat ik dat eigenlijk merkte en dus zonder dat dat voelde als een inspanning. Ik fietste met de kinderen naar school en naar mijn werk, ik liep naar de winkel en sjouwde met de boodschappen, rende trappen op en af, zoog nog wel eens stof. Met temperaturen van tegen de 40 graden inmiddels, is het hier buiten te warm voor een stevige wandeling. Boodschappen doen we met de auto. Naar mijn werk: met de auto. Kinderen naar school: met de schoolbus. Stofzuigen doet N.

Om totale verspekking en luiigheid tegen te gaan, is sporten hier een noodzaak. Tja, het is hier het hele jaar rond tijd voor die klotebikini, tenslotte. Dus elke ochtend, als ik om 8.15 uur thuiskom van J. wegbrengen naar zijn school, trek ik met frisse tegenzin mijn gympen aan en slof naar de compound gym. (Hier mogen vrouwen wél sporten, goddank.)  Ik haal 4km in een half uur. Of ik trek 800m baantjes in het zwembad. Ik ben blij dat ik daar tijd voor heb.

En jij? Lukt het jou om nog wat aan sport te doen? Gebruik je misschien een leuke, motiverende app of iets anders dat ik hier ook kan doen? Ik ben op zoek naar wat beweeg-inspiratie...

7 opmerkingen:

  1. zombie run is een leuek app, maar ik denk dat je daar in SA niet veel aan hebt...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je, maar nee idd. Ik zoek eigenlijk een soort personal trainer app voor in de gym, die suggesties kan geven voor een leuk, afwisselend trainingsrondje. Want die loopband vind ik eigenlijk nogal stom en saai.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Er is een nike app die goed schijnt te zijn. Heb je wel nog een sensor voor nodig.
    En er is een app met een Vlaamse dame die hot is (was?). Zal eens zoeken hoe die app ook alweer heet. Of weet een van de andere lezer dit?
    Zelf alleen gelukt om rondjes te rennen met strenge hardloopleraar en groepsdruk; dus sowieso onder de indruk van jouw hardloop activiteiten en de 800! meters in het zwembad. Keep up the good work

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Deze bedoelde ik; niet een app dus, maar downloaden via de site: http://rennenmetevy.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Jet, ik beweeg me natuurlijk een ongeluk op en rondom de paarden, maar ja, daar heb jij vrij weinig aan. Ik heb wel veel op de ergometer gezeten jarenlang, maar alleen met een TV voor mijn neus anders hield ik het er niet op uit. En daarnaast nog oefeningen van mijn privé therapeut H. Voor de buikspieren enzo. Kortom, mijn tip: kijk een film tijdens het hardlopen/roeien/whatever. Als dat tenminste te regelen is... :/ Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dorien en Marije, dank voor jullie uitstekende tips! Evy lijkt me leuk en de tv aanzetten is ook te regelen. Ik ga ermee aan de slag :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mijn man en ik wandelen graag samen. Neem een hond! Maar das daar anders denk ik. Te warm voor just wandelen? Hoe gaan ze in dat land met dieren om? Katten en honden? Zijn het huisdieren worden ze vertroeteld of als straatvuil behandeld? Ik hoor het graag van je.
    Greets christine lohman.

    BeantwoordenVerwijderen