vrijdag 9 september 2011

Relaaaaaxed!

Toen T. zijn intrek nam in ons huis op de compound, daags voordat wij zouden invliegen, werd hij direct besprongen door vrouwen die hem gewillig hun diensten aanboden. 'You need cleaning lady, Sir? Every day, take care of children too?' T. liet ze weten dat ik over een paar dagen de sollicitatiegesprekken zou inplannen. Mijn nieuwe taak stond al vast: Chef Housekeeping!

De koffers stonden nog in de hal toen Filippijnse L. zich aandiende. Ze bleek een soort schoonmakelaar te zijn en ze nam kandidate J. mee. In het wilde weg en redelijk onvoorbereid stelde ik J. wat vragen over haar werkervaring en de reden van vertrek bij haar vorige werkgevers. Ze had in elk geval een verblijfsvergunning en een toegangspas voor de compound. Ik vond het wel prima allemaal en over het salaris waren we het ook snel eens. J. zou een maand op proef komen en kon direct na het weekend starten. Die zaterdagochtend om 9 uur stond L. op de stoep met... N! Collega J. was van gedachten veranderd, zei L., en N. wilde graag in haar plaats komen. Ze kon direct beginnen.

Ondanks deze bizarre start, blijkt N. een schot in de roos. Ze werkt al acht jaar op de compound en kent het klappen van de zweep. Op zaterdag-, maandag- en woensdagochtend maakt ze ons hele huis netjes schoon. Best een klus! Ze doet de was, strijkt alles en neemt goede initiatieven. 'The curtains are dirty Ma'am, I will clean them, if you like?' Inderdaad, ze zijn grauw. Dan regelt ze zelf een meneer bij de onderhoudsafdeling van de compound. Die komt met een laddertje, haalt de gordijnen eraf en hangt ze twee dagen later schoon weer op. Ook vlecht N. het haar van R. kunstig in en leert de kleine J. netjes 'good morning' te zeggen.

Heerlijk, dat Chef Housekeeping-schap. Een zware, verantwoordelijke taak: écht iets voor mij.

5 opmerkingen:

  1. Zaterdag, maandag en woensdag??

    Wat een rommel moet het vrijdag dan zijn....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Eén grote puinbak! En dan hebben we nog geeneens spullen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. klinkt als sommige van mijn vriendinnen in de buitenlandse dienst in de tropen of india... een ayi voor ieder kind, een kokkie en een buitenveegster, een schoonmaakster voor het binnengebeuren, alsmede een afwasmeisje en een boodschappenjongen. je moet als hoofd van de huishouding erg opletten hoor ik dat de onderlinge verhoudingentussen het personeel goed liggen. dat dan weer wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hahaha, ik geloof dat ik nog even een tijdje moet expatten, voordat ik mentaal toe ben aan uitbreiding van mijn personeelsbestand.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. nou ja ik overdreef mischien wel maar toch... al die wallah's het is een heel beheer hoor!

    BeantwoordenVerwijderen