donderdag 5 januari 2012

De vrouwenafdeling

Vlak na Oud en Nieuw liep ik het gebouw binnen waar de redactie van 'mijn' krant huist.
Mijn bureau voor het kantoortje van baas M. bleek ontruimd. Wat nu?
Ik opende zijn deur: 'Did you grow tired of me already? What happened to my desk?' Nee, nee, verzekerde M. me. Ik ben blij dat je er weer bent, welkom terug, ga zitten, hoe was je vakantie en Happy New Year, by the way.
In gedachten schakelde ik terug naar een iets tragere, maar veel vriendelijkere culturele versnelling.
'Thank you, Jordan was lovely. I hope you'll enjoy these sweets I brought you from Amman,' zei ik, terwijl ik mijn cadeau overhandigde. M. dankte me uitvoerig voor de stroperige koekjes; zoet, maar niet té. Erg lekker. Mijn baas was zelf een aantal dagen in Marokko geweest, en overhandigde me een ketting van schelpjes, stenen en ivoor. Ook ik nam de tijd om zijn cadeau de verdiende waardering te geven. Zo'n souvenir-shuffle houdt de vriendschappelijke motor draaiende, zeker in deze contreien.

Het lege bureau was niets om me zorgen over te maken, vervolgde M. uiteindelijk luchtig. Mijn werkplek was alleen verplaatst naar de vrouwenafdeling. 'The ladies' section? What happened, did the Haia visit the paper?' Nee, maar dat zou wel kunnen.

Bedrijven waar mannen en vrouwen werken, zijn in Saudi-Arabië verplicht ze in gescheiden werkruimtes te zetten. De religieuze politie komt soms onaangekondigd op bezoek. Bedrijven die hun zaakjes niet op orde hebben, kunnen forse boetes verwachten. Het schijnt dat de religieuze teugels in dit land weer iets strakker worden aangetrokken, dus de verhuizing van mijn - en andere - werkplekken was puur een voorzorgsmaatregel. De mannen en vrouwen op de redactie werken nog steeds samen, overleggen en kletsen met elkaar. Dus feitelijk veranderde er niet veel. Waarom voelt deze verhuizing dan als een beginnende aardverschuiving? Ik wens je van harte een gelukkig 1433, het jaar waarin we nu leven volgens de islamitische kalender.

2 opmerkingen:

  1. 1433. goh. als ik het zo lees is er een hoop gaande onderhuids daar. ik woon in 2012 CE of te wel common era heeft dat hier.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Erna, het is hier inderdaad heel anders dan in Nederland (of zelfs waar dan ook ter wereld). Dat maakt het voor mij juist zo interessant. En ik hoop dat het jou leuk leesvoer biedt ;))

      Verwijderen